søndag den 4. april 2010

Monster Dahlia

Jeg har i tidligere indlæg omtalt hvor jeg har købt dahliaer. Jeg bestilte planterne ud fra billeder af blomsterne uden at tjekke nærmere oplysninger om dem, for dahliaer er vel dahliaer.. Men det er de så ikke. Jeg havde bestilt en der hed Dahlia Imperialis, med meget smukke blomster.


Den voksede meget voldsomt og løvet var ikke helt som andre dahlia og blomster kom der ingen af. Efter at have googet den fandt jeg ud af, at det er en Træ Dahlia, der i sit hjemland mellemamerika kan blive 30 meter høj. Gisp.. og først blomstre i november-december.




Jeg har lige tjekket knoldene som ligner almindelige dahlia knolde, og de ser fine og friske ud, men ingen spire. Nu har den fået nyt jord og lidt vand og så må vi se hvad der sker.

Billeder og beskrivelse af planten har jeg fundet på Strange wonderful things hvor der også står, at hvis man ikke ønsker kæmpe planter kan de beskæres.
Så må jeg se om de kan være i udestuen til vinter.

7 kommentarer:

  1. Ha, ha jamen hvad kan det ikke føre til - en ren jungle;))

    SvarSlet
  2. hehe, hvor skægt! Bare vent, du vågner en morgen og er blevet vokset over ende af en kæmpe dahlia! :D

    SvarSlet
  3. Ja dette lyder spændende,det kan jo blive en hel gyser...:-o)

    Hej fra Lisbeth i det nordjyske, hvor der bare øser ned og blæser kraftig, øvøv

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth, Line og Hyacint, ja det lyder jo helt vanvittigt med den grokraft, men jeg er nød til at prøve, om ikke jeg kan få en i blomst, hvis jeg da eller får liv i den igen. Hvis de sælger den i England, så må det da være muligt.

    SvarSlet
  5. Det er da utroligt morsomt. Jeg ville heller aldrig have gættet på at man kunne nå til himmels i en Dahlia. Så blev jeg så klog. TAK.

    SvarSlet
  6. Hej Marina
    Ja planteverden er fantastisk. Jeg har lige været ude i drivhuset og kikke til den og den er begyndt at skyde. Så nu skal jeg have en stor potte til den.

    SvarSlet
  7. Hejsa
    Gammelt indlæg - men dog et der popper op når man googler dahlia, og jeg er da også vendt tilbage hertil flere gange MEN kan vi ikke få en opdatering på denne kæmpe? Blev den til noget?
    Jeg sidder lige med "bestil" knappen foran mig.. lækker shop du henviser til!
    KH Lene Nehlsen, DuftVerket.dk (ja man kan godt elske de ikke-duftende dahlia selvom man er duftnørd)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...