søndag den 20. november 2011

God nat, Dahlia




Så har jeg fået gravet mine Dahliaer op og sat dem i kælderen.  Jeg opbevare dem lidt anderledes end det der er anbefales at man gør. Jeg skyller ikke jorden af og tørre dem inde de gemmes væk, men graver dem op med en god klump jord og sætter dem i potter. Her får de så lov at tørre en smule op, så jorden ikke er dyng våd og sætter dem så i kælderen (et køligt viktuialerum).
På denne måde er knoldene tykke og saftige til foråret.
Jeg har brugt denne metode i nogle år nu, og har ikke mistet nogle af Dahliaerne endnu 7-9-13;o)


Labels, så jeg kan se hvem der er hvem.



Håber I har haft en dejlig week-end.

19 kommentarer:

  1. Heldige dig, der har en kælder til opbevaring af dine dahlia. Jeg håber meget mine overlever denne vinter. Sidste år rådnede de alle :(

    SvarSlet
  2. Så smukt og smagfuldt med de flotte labels du har lavet;) Det er heldigt at du har et køligt frostfrit rum til overvintring, det har jeg desværre ikke:)

    SvarSlet
  3. Du er en heldig kartoffel (eller måske dahliaknold) at du har den slags plads med perfekt temperatur. Så kan du jo også godt bruge pladsen til at opbevare dem i krukker, og jeg kan forestille mig at det går vældig hurtigt med at få dem igang til foråret. Lækkert!!

    Jeg låner en hylde i en venindes viktualierum, men så må jeg indskrænke mig lidt, så i år har jeg netop prøvet at spule alle knoldene inden de blev lagt til tørring. Sidste år var de ikke spulet og en del af dem fik svamp, måske fordi der sad ikke helt tør jord på dem??

    Men spændende er det jo altid når vi når foråret og de skal frem i lyset igen. Nu kan vi så gå og glæde os til at vi når så langt :o)

    SvarSlet
  4. Og så glemte jeg helt at kommenterer dine utrolig fine skilte, så er der sandelig ikke noget at tage fejl af... :o)

    SvarSlet
  5. Hej Annette, sikke nogle fine Dahlia-skilte. Imponerende.

    Dejligt med plads i kælderen, det er altid spændende om foråret at få sine Dahliaher frem igen og se hvordan de har klaret sig.

    SvarSlet
  6. Jeg har også skyllet jorden af i år, men har så puttet dem i potter i spagnum og sand. Håber det går godt, jeg er nemlig heller ikke ejer af en kælder, men må nøjes med garagen.

    SvarSlet
  7. Jeg er slet ikke kommet til Dahlia endnu, det er stadig for uoverkommeligt for grønskollingen ;o)
    Men jeg vil da sige, at det er nogle usædvanlige flotte og praktiske planteskilte du har fået produceret der.
    Kh Helle

    SvarSlet
  8. Fin måde at klare den opbevaring på, bare tingene fungerer, så er alt godt :-)

    SvarSlet
  9. Jeg har ingen dahlia i min have... jeg gider ikke arbejdet med dem hmm hmm ;) Men når jeg ser så dejlige billeder som dine, så overvejer jeg det da kraftigt - for de er da skønne :)

    SvarSlet
  10. Åh... jeg ville gerne have både din kælder og de smukke dahlia. Og de smukke skilte :)

    SvarSlet
  11. Ja, du er heldig at have en kælder. Jeg har desværre ikke mulighed for opbevaring, så jeg køber nye hvert år. Det bliver derfor ikke til så mange.
    Ret tjekkede skilte ;-)

    SvarSlet
  12. Det lyder som en rigtig god måde. Og flotte labels :-)

    Jeg har i år sat mine indenfor i huset (køligt rum), da vi har frost overalt i udhusene.

    SvarSlet
  13. Hej. Det er vel nok godt, du har mulighed for opbevaring af dahliaknolde og jeg er helt vild med dine skilte. Jeg har bare skrevet farven på en seddel og lagt den ved mine knolde, men dine skilte er 10 gange bedre. Godt fundet på!

    SvarSlet
  14. Sidste år fik jeg ikke gravet mine 2-3 dahliaer op - men i år prøver jeg så at overvintre 3 inde i sommerhuset som bliver holdt frostfrit. Jeg er dog spændt på om der er for tørt så de tørrer helt ud. Min gamle mor mener at selv om de vil se lidt indtørrede ud til foråret så skal jeg ikke opgive - det er hendes erfaring at de ofte godt optage vand og blive spænstige med spirer alligevel. Håbet er lysegrønt :o)
    Hvis alt går vel og de evt. kan deles, så skal jeg have sådan nogle skilte ligesom dig.

    SvarSlet
  15. Jeg skyller heller ikke mine knolde. Jeg sætter dem i potter med pottemuld og på en hylde nederst i mit opvarmede drivhus. I marts kommer de frem og får vand, også så går de fleste igang igen. Det fungerer fint for mig. Men jeg mister et par stykker hvert år.

    SvarSlet
  16. Hvor har du dog bare dejligt styr på det !! Og flotte skilte, så ingen går forkert i byen til foråret.

    SvarSlet
  17. Heller ingen kælder her, mine knolde bliver ikke gemt, jeg trøster mig med, at så kan jeg vælge lige hvad jeg har lyst til næste år (og så har jeg også kun haft de almindelige sorter, som man kan købe alle steder, så er det ikke så ærgerligt)

    SvarSlet
  18. ......måske man skulle prøve din metode næste år Annette - for her har jeg helt opgivet at overvintre de mexicanske skønheder. Smukkke skilte og en god ide med afmærkning da det ellers kan være svært at huske :0)

    SvarSlet
  19. Tak for alle jeres søde kommentarer. Ja sådan en lamineringsmskine er god at ha' , så kan skiltene holde i flere år.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...