mandag den 29. oktober 2012

Oliventræet






Mit skønne oliventræ står foran mit stuevindue så jeg ikke glemmer at det skal ind for vinteren på et tidspunkt. Trækronen er vokset rigtig meget her i løbet af sommeren så den kommer til at fylde meget i havestuen, men jeg nænner ikke at beskære den.

Indtil videre bliver træet stående ude, jeg har læst at det kan tåle ned til -10 graders frost, men jeg skal ikke ridse nogen løbe ko, og udsætte den for så høje frostgrader.

Men hvis man vil have, at oliventræet skal blomstre og sætte olivenfrugter skal træet udsættes for en snert af frost, så mit træ bliver ude sålænge der kun varsles lave frostgrader.

Oliven kan normalt ikke vokse på friland i Danmark, men ses dog på lune steder f.eks i landbohøjskolens have, på Bornholm og ved gåsetårnet i Vordingborg.



Knus

13 kommentarer:

  1. Hvor er det et fint træ og der er vist ingen fare for at du glemmer at tage det ind ;o) Lyder til at du har helt tjek på hvordan det trives bedst. Spændende om det lykkedes dig at få det til at blomstrer også.

    Iøvrigt et herligt udtryk "Ikke ridse en løbe ko" - det må jeg prøve at huske... he-he... :o)

    SvarSlet
  2. Godaften Annette.Smukt oliventræ.Kan godt forstå at du passer på det.
    Mine går til,men der kan være at jeg sætter dem ind for tidligt.
    Held og lykke med det.God aften Jette

    SvarSlet
  3. Sikke et fint træ. Jeg synes rigtig godt om træer og mener at de giver haven karakter. Stauder og enårige planter er fine, men de kan ikke bære en have lige som træer og større buske. Jeg overvejer selv at plante flere træer, men oliven går nok ikke i kolonihaven, hvor intet kan stå frostfrit.

    SvarSlet
  4. Det er et flot træ, jeg kendte heller ikke det udtryk, men sjovt er det at vende om på ordene, det bruger vi også hos os :)

    SvarSlet
  5. Men jeg fik lært to nye ting, 1) At jeg skal lad mit oliventræ stå ude, som det sidste og lade det få en snert frost. Jeg har altid undret mig over hvorfor det ikke sætter frugt!. 2) Og så det med at ridse en løbe-ko! Tak for ny viden.

    SvarSlet
  6. Jeg ville heller ikke ridse nogen løbe ko hvis jeg var dig ;o) Det er et superflot træ, og jeg kan godt forstå det står så det kan nydes mest :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  7. Det er også et rigtig fint træ. J

    Jeg har taget mit ind i en kold forgang. Jeg har dog måttet beskærer mit, bladene var så grimme pga. skjoldlus. Nu har jeg pillet dem af, og håber på en bedre sæson næste år.

    SvarSlet
  8. Hvor er du modig, men du har erfaringen for så vidt jeg husker har du allerede overvintret træet 1 gang? Jeg har aldrig haft held med overvintring af oliven, men prøver selvfølgelig igen i år. Denne gang i drivhuset:o)
    Knus

    SvarSlet
  9. Et smukt træ. Jeg synes også, at du er modig, men det er nok fordi, at jeg har taget livet af et par oliventræer p.g.a. frost ;-)

    SvarSlet
  10. Ja det er med at passe på det skønne træ.......og udestuen skal nok kunne rumme den uden klipning.....det er jeg sikker på. Tænk jeg vidste ikke der fandtes oliventræer i det fri i Danmark....tak for den oplysning.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  11. Et godt billede af dit smukke oliventræ.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  12. Hei Anette. Det var et veldig fint oliventre du har i hagen! Jeg har også oliventre innomhus i Sverige om vinteren. Jeg kjente ikke til det med at de må ha en snert av frost for å komme med frukter? Gjelder det alle typer oliven, for i min spanske hage bærer de frukter selv om der aldri er frost om vinteren? Jeg skal i hvert fall prøve å la mitt svenske tre oppleve lett frost neste høst, så kanskje jeg får oliven i Sverige også! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlet
  13. Ekte Kjærlighet Stave Caster Dr. Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velhavende staver, Beskyttelsesformer, fruktbarhetstasting. Kontaktinfo
    (Email: templeofanswer@hotmail.co.uk
    Ring, Viber og whatsapp +2348155425481)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...